Technologie

Door batterijen van elektrische voertuigen voor een opslagsysteem te hergebruiken, voorkomen we

  • Onnodige CO2-uitstoot:
    • Tot 110 kg per kWh voor een nieuwe batterij.
      Uitputting van zeldzame mineralen (kobalt, lithium, nikkel en yttrium) door schadelijke ontginning.
  • Tot 0,5 kg kobaltwinning per kWh batterij.
  • De impact van lithiumwinning op lokale waterbronnen vermijden.

De toekomst is elektrisch.

In 2030 zullen de helft van alle voertuigen die in Europa verkocht worden elektrisch zijn en op batterijen rijden. Tegelijkertijd zullen hernieuwbare energiebronnen een steeds groter deel van ons elektriciteitsnet uitmaken.Toenemende stroombehoeften zullen leiden tot een groeiende vraag naar batterijen die efficiënt energie kunnen opslaan om piekverbruik op te vangen.

Batterijproductie vergt veel energie en grondstoffen. Om aan de groeiende vraag te voldoen, moeten we oplossingen vinden die de levenscyclus van batterijen  duurzamer maken.

Li-ion-batterijen (lithium-ion en NiMh of andere technologieën) uit elektrische auto’s bevatten schaarse  grondstoffen, zoals kobalt, lithium en nikkel. Deze zijn deels met behulp van agressieve en schadelijke mijnbouwtechnieken  gewonnen en moeten uit verre landen geïmporteerd worden, met  een enorme CO2-voetafdruk als gevolg.

Kort gezegd, er staat meer op het spel dan ooit:

  • Om een batterij met 1 kWh aan energie te produceren, wordt 70 tot 110 kg CO2-eq uitgestoten. Dat betekent dat voor een klein elektrisch voertuig met een 41 kWh batterij 4,5 ton aan CO2-eq wordt uitgestoten.
  • Ongeveer 0,5 kg kobalt is nodig om een doorsnee Li-ion-batterij met 1 kWh te produceren. Kobalt dat vaak onder erbarmelijke arbeidsomstandigheden wordt gewonnen.
  • Batterijen vereisen grote hoeveelheden nikkel en lithium, schaarse grondstoffen die gewonnen worden met agressieve mijnbouwtechnieken.

Deze milieu-impacten zullen met de ontwikkeling van de markt voor elektrische voertuigen en stationaire batterijen mee blijven groeien. Naar verwachting zal de totale in de EU-geproduceerde  batterijcapaciteit van een schamel dozijn GWh vandaag, uitgroeien tot meerdere duizenden GWh tegen 2049. Dit betekent dat de toekomstige batterijproductie verantwoordelijk kan worden voor de uitstoot van honderden miljarden tonnen aan CO2, en voor het uitputten van schaarse grondstoffen als kobalt binnen één generatie.

  • Het vermogen van batterijen van elektrische auto’s neemt met de tijd af. Na ongeveer 10 jaar, wanneer een batterij niet meer in een auto gebruikt kan worden, kan deze nog meer dan 10 jaar gebruikt worden om energie in gebouwen op te slaan. Door gerecycleerde elektrische auto batterijen te gebruiken voor energieopslag in gebouwen, voorkomen we de productie van nieuwe batterijen, wat zeer energie- en grondstof-verkwistend is. Bovendien kan het gebruik van gerecycleerde batterijen uit elektrische auto’s het gebruik van duurzame energiebronnen zoals zonne- en windenergie bevorderen, die bijdragen aan het verlagen van CO2-uitstoot en de uitputting van waardevolle grondstoffen.

Engineering en optimalisering binnen uw handbereik

Watt4Ever stelt u haar know-how ter beschikking om u te helpen uw batterij het hele jaar door optimaal te gebruiken.

  • Energie gewonnen uit PV-productie gedurende de zomer
  • Energie in reserve gehouden om pieken op te vangen (alleen in maanden waarin piekverbruik wordt verwacht)
  • Energie opgeslagen voor vraagresponsdiensten of ‘s nachts opgeslagen om tijdens piekuren te verbruiken.
  • Vaste reserve van energie als stroom-back-up.

Watt4Ever controleert ook de conditie van uw batterij om ononderbroken dienst te garanderen en risico te beperken.

Opslagsystemen

Watt4Ever produceert opslagsystemen die veilig, duurzaam en efficiënt zijn. Ons technische team zal direct met uw samenwerken om uw opslagbehoeften te beoordelen en u van een op maat gemaakt batterijsysteem te voorzien.

Battery chemistry Differs from LiFeYPO4 to NMC to NCA, depending on product size / location / performance.
Battery housing can be air / water tight or open frame
System housing stand-alone container or built into an existing location. Smaller systems can be installed as a turnkey cabinet. Bigger systems need on-site assembling.
Battery capacity On demand, starting from 50kWh Safety certification IEC 62619
Battery DC voltage 48V-400V Dimensions On demand
Inverters Victron, Danfoss. Other inverters can be used on demand. Guarantee Up to 10 years
Battery C-rates 0,5C-1C Casing On demand

Typische bedrijfscasus voor een W4E-batterij.

Met batterijen worden uw toepassingen 24 uur per dag via uw duurzame energiebronnen opgeladen, zonder dat u overtollige energie dient te injecteren.

Dat zorgt voor lage energieprijzen en u vermijdt prosumententarieven.

Met een Watt4Ever-batterij kunt u het hele jaar door voordeel halen uit het volledige vermogen van uw batterij om andere applicaties op te laden, wat u en uw onderneming hogere inkomsten en besparingen oplevert.

Met een Watt4Ever-batterij kunt u de lege ruimte van uw batterij benutten om inkomsten te stimuleren en kosten laag te houden. De extra zekerheid die een Watt4Ever-systeem biedt, zorgt ervoor dat u geen generator en UPS (noodstroomvoeding) hoeft te installeren om een constante stroomtoevoer te verzekeren. Onze batterijen zijn betrouwbaarder, wat minder onderhoud voor u betekent en minder vervuiling voor het milieu.

 

 

 

Technische referenties

 

Referentie n°1: 30 kWh stationaire batterij, Delhaize St-Rochus

Dit systeem, dat werd aangesloten in maart 2020, werd op aanvraag van Delhaize gebouwd om als UPS voor haar IT-apparatuur te dienen en om piekverbruik op te vangen in één van haar nieuwe winkels in Kortrijk.

Delhaize test Watt4Ever’s innovatieve benadering met het doel om het in de toekomst in meer van haar winkels te testen en in te zetten.

Samen met Delhaize test Watt4Ever verschillende innovatieve toepassingen voor de batterij, waarbij toepassingen als back-up, elektriciteitsnet-diensten en opvang van piekverbruik worden gecombineerd om efficiëntie en productiviteit te optimaliseren.

Capacity 30kWh Inverter power output 24kVA
Chemistry LiFeYPO4 Safety certificates IEC 62619
Battery output voltage 48V Control Victron + ReVolta controllers

 

Referentie n°2: 7,5 kWh batterij voor Auto Salon, Febelauto

In 2019 bestelde Febelauto een prototype van een gerecycleerde batterij + een invertersysteem voor gebruik in de Brussels International Motorshow 2020 en bij andere door Febelauto georganiseerde evenementen.

De batterij wordt momenteel als UPS gebruikt op het hoofdkantoor van Out of Use in Beringen.

Capacity 7,5kWh Inverter power output 3kVA
Chemistry NMC (Mitsubishi Outlander cells) Inverter Victron Multigrid II
Battery output voltage 48V Control

 

Referentie n°3: 40 kWh stationaire batterij

Gebruikt voor elektriciteitsnet-diensten, de opslag van PV-energie en het opladen van elektrische voertuigen

Capacity 40 kWh Inverter power output 30kVA
Chemistry NMC (Plug-In Hybrid vehicle) Inverter Victron Quattro
Battery output voltage 48V Control Victron Venus GX